Molenmuseum ‘De Wereld van Windmolens’, Zaanse Schans

In opdracht van de Vereniging de Zaansche Molen bedacht Museummakers voor het nieuwe Molenmuseum ‘De Wereld van Windmolens’ het concept en verzorgde de complete inrichting: ruimtelijk ontwerp, grafisch ontwerp, teksten en scripts én de realisatie.

De unieke, schitterende museumcollectie vormt de basis voor het verhaal van de Zaanse industriemolens waarin acht historische personen tot leven worden gebracht. Historisch illustrator Kelvin Wilson gaf hen een gezicht en karakter. Zij zijn de gidsen die je als bezoeker door de geschiedenis leiden van dit oudste industriegebied van Europa, de basis voor de welvaart in de 17de eeuw.
Hoogtepunten in de tentoonstelling zijn het door Frans Mars geschilderde levensgrote molenpanorama en de spectaculaire ‘molendatabase’ waarin gegevens zijn samengebracht van alle ruim duizend industriemolens die ooit in de Zaanstreek stonden.

De tentoonstelling werd gebouwd door Loze Interieur en Decor, de audiovisuals en interactives werden gemaakt door Robert Blom en Rafaël Croonen.